Workshops

Op de Blokfluitdagen speel je tijdens alle sessies samen met andere spelers. Dit kan op twee manieren: in een samenspelsessie en in een workshop. In een workshop werk je in twee opeenvolgende sessies rond een thema. Voor workshops teken je op voorhand in, spontane deelname is niet mogelijk. Misschien is er geen workshop bij die jou aanspreekt, maar dan kan je nog steeds door het spelen in de sessies een succesvol weekend hebben. Sommige workshops vereisen voorbereiding thuis.

VRIJDAG

Op vrijdag zijn er geen workshops, enkel samenspelsessies per niveau. De samenspelsessies editie 2024 kan je hier vinden.

ZATERDAG

ALLE NIVEAUSSESSIE 3 & 4: Try a nyckelharpa, met docent Didier Francois
Image Popup
Didier Francois
Didiers muzikaal talent laat zich niet onder één hoedje vangen. Vandaag speelt Didier o.a. in het ensemble " Zefiro Torna ", het "Kapsberger ensemble” o.l.v. Rolf Lieslevand en bij het internationaal collectief  "Ratas del viojo mundo”. Daarnaast vormt hij een baroktrio samen met Romina Lischka en Philippe Malfeyt. Momenteel bereidt Didier een productie voor met Philippe Pierlot waar de bariton en de viola d’amore a chiavi naast elkaar staan
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
De nyckelharpa is een snaarinstrument uit Zweden dat voornamelijk wordt gebruikt om volksmuziek te spelen, traditioneel in de streek Uppland. Het instrument en zijn traditie werd recent beschermd door UNESCO en is al wat jaren populair in België. Tijdens deze workshop dompelt Didier François je onder in de basistechniek van de nyckelharpa en in haar betoverende melodieën! Je ontdekt er de magie van Zweedse Polskas, opzwepende ‘Schottische’ ritmes en sierlijke walsjes. Als deelnemer ga je tijdens deze workshop zelf aan de slag op een leeninstrument. Klik hier voor een video van docent Didier.
Thuis voor te bereiden: nee
Maximum aantal deelnemers: 4
Instrumenten: Zelf geen instrument meenemen
NIVEAU 2 & 3 – SESSIE 3 & 4 : Hedendaagse technieken!, met docent Katelijne Lanneau
Image Popup
Katelijne Lanneau
Katelijne laat zich graag uitdagen door muziek uit de middeleeuwen, polyfonie uit de renaissance en nieuwe composities uit de 20e en 21e eeuw. Als lid van het blokfluitconsort ‘B-Five’ concerteert ze doorheen Europa en realiseert ze regelmatig radio en cd-opnames. Daarnaast is ze actief met het blokfluittrio ‘Apsara’ en het ensemble voor middeleeuwse muziek ‘Il nostromo del Sogno’. Met haar passie voor oude en nieuwe muziek inspireert Katelijne muzikanten van alle leeftijden en niveaus. Als gastdocent is ze verbonden aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. Aan de Jetse Academie heeft ze een levendige blokfluitklas en coördineert ze de afdeling oude muziek ‘Early Music & beyond’.
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Wil je ontdekken welke avontuurlijke klanken er in je blokfluit verborgen zitten? Hoorde je al wel eens hedendaagse muziek, maar kon je daar helemaal niets van maken? Speelde je eerder al eens iets moderns, maar lukte dat niet zo best? Of wil je op dit blokfluitfestival eens iets anders doen dan in sneltempo  partijen ontcijferen? Dan is deze workshop helemaal iets voor jou! 
We ontdekken de meest gebruikte hedendaagse technieken op blokfluit en nemen de tijd om deze echt onder de knie te krijgen. Nadien gaan we aan de slag met twee veertienstemmige Babelse Gesprekken en enkele Intermezzi van Frederik Neyrinck. Hij is een van de meest gevraagde componisten van dit moment en bovendien een ‘crack’ in het maken van muziek voor amateurmuzikanten. Mis de kans niet om zijn muziek te ontdekken en waag je aan deze actieve en inspirerende workshop! 
Thuis voor te bereiden: nee
Maximum aantal deelnemers: 14
Instrumenten: alt
NIVEAU 3 – SESSIE 3 & 4: Omspelen, variëren & improviseren, met docent Jan Devlieger
Image Popup
Jan Devlieger
Jan is leraar blokfluit, klavecimbel en theorie aan het conservatorium van Brugge en de muziekacademie van Deinze. Hij is ook werkzaam als docent begeleidingspraktijk en stemmen (theorie en praktijk) aan de School of Arts in Gent. Jan Devlieger componeert in oude stijlen,
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
In de barok beschouwde men een compositie niet als een onaantastbaar eindproduct. Het was, en is, de bedoeling dat de uitvoerder steeds in meer of mindere mate persoonlijke accenten toevoegt. Er is ruimte om te versieren, snellere notenwaarden toe te voegen of te improviseren op een basislijn. De workshop reikt middelen aan om melodielijnen, bijvoorbeeld trage bewegingen van Georg Friedrich Händel of Arcangelo Corelli, te verfraaien en te omspelen, met doorgangsnoten, wisselnoten, brugjes, enzovoort. We voegen diminuties toe aan een vierstemmige zetting, zoals Belle qui tiens ma vie van Antoine Arbeau, maken omspelingen in werk van Henry Purcell en John Blow en creëren eigen variaties in de stijl van Van Eyck. Ook gaan we experimenteren met en improviseren  op akkoordschema’s zoals La Folia.
Thuis voor te bereiden: Ja. Klik hier om de voor te bereiden werken te downloaden.
Maximum aantal deelnemers: 12
Instrumenten: Iedereen speelt sopraan en alt. Tenor- en basblokfluiten zijn ook welkom.
NIVEAU 4 – SESSIE 3 & 4: Toonvorming: op zoek naar een goede toon, met docent Bart Spanhove
Image Popup
Bart Spanhove
Bart Spanhove was lid van het Flanders Recorder Quartet. Hij doceert aan LUCA School of Arts te Leuven. Zijn grote passie is het onderzoek naar innovatieve studiestrategieën voor het instrumentaal muziekonderwijs. In 2023 komen bij Euprint, Moeck en Heinrichshofen drie nieuwe uitgaves rond dit onderwerp op de markt.
– deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Wat er allemaal onzichtbaar in de mond gebeurt, is misschien wel de hoofdreden waarom we genieten van het blokfluitspelen. Tijdens deze doe-workshop komen de basisbegrippen van akoestiek en anatomie aan bod die onze toon vorm geven: ademsteun, luchtsnelheid, embouchure, richting, luchtdruk, resonanties, mondholte en ontspanning.
Thuis voor te bereiden: geen voorbereiding nodig, wel graag op voorhand reflecteren over de vereisten van een mooie toon.
Maximum aantal deelnemers: 8
Instrumenten: een altblokfluit evenals de voor jou beste blokfluit uit je persoonlijk collectie
NIVEAU 4 – SESSIE 3 & 4: De blokfluitpartijen van Bach’s Brandenburgs concert 4, met docent Reine-Marie Verhagen
Image Popup
Reine-Marie Verhagen
Reine-Marie Verhagen (°1953) studeerde blokfluit bij Walter van Hauwe aan het Amsterdamsch Conservatorium. Ze is sinds 1988 hoofddocent blokfluit en methodiekdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij maakt regelmatig deel uit van het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman en had daardoor een belangrijk aandeel in de blokfluitpartijen bij de Cantates van Johann  Sebastian Bach, zoals die integraal door Ton Koopman werden opgenomen en uitgevoerd.
– deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Wie heeft de blokfluitpartijen van het vierde Brandenburgs Concerto thuis niet eens een keer geprobeerd? In deze workshop spelen we de twee blokfluitpartijen van dit adembenemende concerto en bespreken en analyseren we het stuk  uitgebreid. Vanuit de blokfluitstemmen denken we na over articulatie van de verschillende patronen, interpretatie, intonatie en meer.
Thuis voor te bereiden: beide blokfluitpartijen grondig voorbereiden. Klik hier om de partijen en partituur te downloaden.
Maximum aantal deelnemers: 8
Instrumenten: alt 440 (415 als je dit hebt)

ZONDAG

ALLE NIVEAUS SESSIE 1 & 2: Try a nyckelharpa, met docent Didier Francois
Image Popup
Didier Francois
Didiers muzikaal talent laat zich niet onder één hoedje vangen. Vandaag speelt Didier o.a. in het ensemble " Zefiro Torna ", het "Kapsberger ensemble” o.l.v. Rolf Lieslevand en bij het internationaal collectief  "Ratas del viojo mundo”. Daarnaast vormt hij een baroktrio samen met Romina Lischka en Philippe Malfeyt. Momenteel bereidt Didier een productie voor met Philippe Pierlot waar de bariton en de viola d’amore a chiavi naast elkaar staan
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
De nyckelharpa is een snaarinstrument uit Zweden dat voornamelijk wordt gebruikt om volksmuziek te spelen, traditioneel in de streek Uppland. Het instrument en zijn traditie werd recent beschermd door UNESCO en is al wat jaren populair in België. Tijdens deze workshop dompelt Didier François je onder in de basistechniek van de nyckelharpa en in haar betoverende melodieën! Je ontdekt er de magie van Zweedse Polskas, opzwepende ‘Schottische’ ritmes en sierlijke walsjes. Als deelnemer ga je tijdens deze workshop zelf aan de slag op een leeninstrument. Klik hier voor een video van docent Didier.
Thuis voor te bereiden: nee | Maximum aantal deelnemers: 4 | Instrumenten: Zelf geen instrument meenemen
NIVEAU 2 – SESSIE 1 & 2: Zomerse vibes, met docent Carine Rinkes
Image Popup
Carine Rinkes
Carine Rinkes studeerde blokfluit en kamermuziek aan de Conservatoria van Gent en Antwerpen (o.a. bij Florian Heyerick, Marcel Ketels, Patrick Peire..). Als stichtend en spelend lid van het voormalige ensemble ‘Capilla Flamenca’ verdiepte ze zich in het uitvoeren van de polyfone muziek uit de Renaissance. Ze doceert blokfluit en ensemble oude muziek in de Kunstacademie Noord-Limburg en het Stedelijk Conservatorium van Hasselt. Regelmatig concerteert ze solistisch en in variërende bezettingen met diverse ensembles.
– deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Tijdens deze workshop spelen we rustige, uitbundige en vlotte muziek met een zomers tintje. Gaandeweg komt de kunst van het samenspelen aan bod en ook voor vragen rond techniek en muziek is er ruimte. De muziek is plezant en ideaal voor zomeravonden, bij zonsondergang misschien? Klik hier voor een representatief muziekvoorbeeld van het repertoire en het niveau.
Thuis voor te bereiden: nee
Maximum aantal deelnemers: 12
Instrumenten: Alle blokfluiten die je bespeelt!
NIVEAU 3 – SESSIE 1 & 2: De schoonheid van Corelli’s kamersonates, met docent Bart Spanhove
Image Popup
Bart Spanhove
Bart Spanhove was lid van het Flanders Recorder Quartet. Hij doceert aan LUCA School of Arts te Leuven. Zijn grote passie is het onderzoek naar innovatieve studiestrategieën voor het instrumentaal muziekonderwijs. In 2023 komen bij Euprint, Moeck en Heinrichshofen drie nieuwe uitgaves rond dit onderwerp op de markt.
– deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Tijdens deze workshop werken we aan essentiële onderwerpen die oude muziek boeiend maken: versieringen, retoriek, muzikale vormen, articulatie, fraseringen en de verschillende barokke ‘dialecten’. We brengen de theorie in praktijk aan de hand van Corelli’s zevende Sonate uit zijn opus 5 en bekijken hoe je deze muziek op honderd-en-een manieren kan ‘vertellen’.
Thuis voor te bereiden: Ja, je bereidt thuis minstens één beweging voor uit de Sonate opus 5, nr. 7 van Arcangelo Corelli. Klik hier om dit stuk te downloaden.
Maximum aantal deelnemers: 20
Instrumenten: Altblokfluit (en eventueel basblokfluit)
NIVEAU 4 SESSIE 1 & 2: Dietrich Schnabel’s Traumgesichte (‘Droomvisioenen’) , met docent Tom Beets
Image Popup
Tom Beets
Tom Beets is blokfluitist en gambist Als lid van het Flanders Recorder Quartet speelde hij van 2007 tot 2018 in de meest prestigieuze zalen ter wereld. Als docent is Tom veelgevraagd voor cursussen en stages in geheel Europa, Engeland en de Verenigde Staten. Tom is directeur van Blokfluitdagen Mechelen en haar Engelse tegenhanger Recorder Summer School. Hij is redacteur van het trimestriële vaktijdschrift ‘blokfluitist’. Sinds 2013 organiseerde Tom meer dan 100 blokfluitorkestdagen. Tom werd in 2018 verkozen tot Vice-President van de Society of Recorder Players. Sinds 2019 is hij curator van www.gotiekverklankt.be. Een recent project van Tom is Flanders Recorder Duo, samen met Joris Van Goethem. Tom is ICT coördinator aan de academie van Lebbeke en geeft blokfluitlessen aan DKO Maaseik.
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Tom Dirigeert jullie tijdens deze wordshop in een symfonisch gedicht van de Duitse componist Dietrich Schnabel. Traumgesichte is een twaalf minuten durend orkestwerk waarin Schnabel zijn dromen verklankte. De bezetting is sopranino, twee sopranen, twee alten, twee tenoren, twee bassen, grootbas en contrabas. De onderstemmen worden gedubbeld door subinstrumenten.
Traumgezichten zijn dromen, kortstondige of intense ervaringen in het onderbewuste. Altijd inconsistent, onbewandelbaar, onnavolgbaar en onbeheersbaar; zijn dromen altijd uniek. Hoe veelvuldig en veschreiden ze ook zijn, twee zaken hebben ze gemeen: ze zijn nooit voor eeuwig en zijn eindig, en ze zijn het meest persoonlijk dat we als mens beleven kunnen. [Edition SchnabelNoten SN 68] – klik hier voor een geluidsopname van een uitvoering door Air-Force in Melle in 2019. Klik hier voor een representatief partituurvoorbeeld.
Thuis voor te bereiden: ja, je ontvangt je stem aanvang juni
Maximum aantal deelnemers: 25
Instrumenten: van sopranino tot subcontrabas
NIVEAU 3 – SESSIE 3 & 4: Franse barokke versieringen & muziekstijl, met docent Jan Devlieger
Image Popup
Jan Devlieger
Jan is leraar blokfluit, klavecimbel en theorie aan het conservatorium van Brugge en de muziekacademie van Deinze. Hij is ook werkzaam als docent begeleidingspraktijk en stemmen (theorie en praktijk) aan de School of Arts in Gent. Jan Devlieger componeert in oude stijlen,
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Als we aan Franse barokmuziek denken, associëren we die met de verfijnde en geraffineerde muziek aan het hof van Lodewijk XIV en XV, met werken van onder andere Hotteterre en de Boismortier. Tijdens de workshop verkennen we de Franse muziekstijl met zijn typische versieringen, bijbehorende symbolen, ‘les notes inégales’ en de dansbewegingen uit de Franse suite. Daarnaast proberen we deze versieringen toe te voegen aan muziek uit Frankrijk waarin geen of weinig versieringen zijn genoteerd, bijvoorbeeld van Marais. Verder zullen we deze versieringen integreren in muziek uit andere landen die onmiskenbaar Franse stijlkenmerken vertonen, zoals bij Loeillet.
Thuis voor te bereiden: Alle werken thuis voorbereiden, maar liefst nog zonder versieringen! Download ze hier.
Maximum aantal deelnemers: 12
Instrumenten: Altblokfluit
NIVEAU 3&4 – SESSIE 3 & 4: Polyfone dansmuziek van William Brade, met docent Joris Van Goethem
Image Popup
Joris Van Goethem
Joris Van Goethem maakt internationaal furore als virtuoos blokfluit- en fluitspeler, docent, arrangeur en dirigent van blokfluitensembles. Hij was lid van het Flanders Recorder Quartet en geeft masterclasses en workshops in alle uithoeken van de planeet.
deze workshop is volzet, mail ons voor wachtlijst
Stap binnen in de betoverende wereld van William Brade (1560 – 1630) tijdens deze boeiende workshop! William Brade, een Engelse componist uit de late Renaissance en vroege Barok, liet zijn muzikale stempel vooral achter in het noorden van Duitsland. Ontdek de magie van zijn composities met zijn betoverende dansritmes.
Onder de inspirerende leiding van Joris nemen we een diepe duik in enkele zorgvuldig geselecteerde dansen uit de bundel “Newe ausserlesene Paduanen und Galliarden,” gepubliceerd in het bruisende Hamburg van 1614. Laat je meevoeren door deze vierhonderd jaar oude klanken, en ontdek welke artistieke schatten deze periode te bieden heeft. Het wordt een heerlijke reis door de muzikale geschiedenis!
Thuis voor te bereiden: Je oefent twee stemmen naar keuze in, waaronder één stem voor basblokfluit of groter. De concrete stemverdeling gebeurt ter plaatse. Klik hier om de bundel te downloaden.
Maximum aantal deelnemers: 25
Instrumenten: sopraan tot contrabas